To main content
Bilindustrien har tradisjonelt hatt sine egne standarder for sikkerhet og kvalitet. Det faktum at industrien nå oftere kobles til elnettet har forandret forutsetningen for produsentene og deres underleverandører.

Jim Magnusson er teknisk sjef for Interteks laboratorium for testing av EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment, det vil si det utstyret som kreves for å lade elbiler) i Tyske Kaufbeuren. I de siste årene har han sett etterspørselen på laboratoriet eksplodere i takt med interessen for elektriske kjøretøy.

– Bilprodusentene og deres underleverandører har ikke tidligere behøvd og forholde seg til elsikkerhet i henhold til EU’s lavspenningsdirektiv og tilsvarende regelverk i andre land, sier han. I dag er det noe de alle må ta med i sine utviklingsprosjekt.

Ta høyde for sertifisering tidlig

Bilindustribransjen er en tøff kunde med et globalt marked der alt skal leveres just-in-time. En for sen komponent kan bli en dyr affære for en underleverandør i en verden der en bil skal rulle av båndet vært tolvte minutt og forsinkelser blir straffet med kunnskap. Samtidig er elnett, kabler og kontakter alt annet enn en standardisert verden.

– Som produsent må man ta høyde for sertifiseringen ved starten av et utviklingsprosjekt, sier Jim Magnusson. Foruten at det finnes ulike standarder for hvordan for eksempel ladestasjoner og kontakter ser ut og skiller seg fra sikkerhetskravene mellom landene. Det er ikke uvanlig med et trettitall modellvarianter for å dekke alle kravene på ulike markeder rundt om i verden.

Derfor er det Jim Magnusson kaller teknisk global market access en veldig viktig del av testlaboratoriet leveranse. Det handler om å utrede krav, bistå med tolkning av standarder og fungere som en kontakt til sertifiseringsorgan og myndigheter. Til dette kommer den fysiske testingen av elsikkerheten, EMC, miljø og funksjonell sikkerhet av delekomponenter og hele system.

Miljømessig sårbarhet er avgjørende

Miljø er usedvanlig viktig i elsikkerhetstesting av den her typen av utstyr. Nærheten til kjøretøyene gjør at tilbehøret må kunne utsettes for kjemikalier som motorolje, batterisyre, bensin og diesel uten at elsikkerheten blir utsatt. En kontakt må til og med tåle å bli overkjørt av det kjøretøyet den skal lade, med elsikkerheten intakt.

Rundt disse kompliserte testprosjektene med korte frister har Kaufbeuren-laboratoriet bygget opp en tilpasset organisasjon og arbeidsmetodikk.

– Hver kunde har en utpekt kontaktperson som stort sett har daglig kontakt med kunden under prosjektet, sier Jim Magnusson. Våre største kunder har til og med en eller flere ingeniører som arbeider bare med dem og deres produkter. Det gir oss et overblikk og flyt som vi behøver for å kunne levere etter bransjens tøffe deadlines.

Standardisering rundt utstyr for elbillading

Innen EU testes utstyr for elbillading mot standarder i samsvar med lavspenningsdirektivet, for eksempel IEC/EN-62196-1,2 3 for kontakter, og ett år tilbake helt nye IEC/EN 62752 for kabelmontert overvåkingboks (IccPD – In Cable Control – and Protection Device) som fungerer som laderens ”jordfeilbryter”. For selve ladestasjonen finnes IEC/EN 61851-1 som nylig har kommet ut i en tredje utgave. Nord-Amerika, akkurat som de fleste andre markeder i verden har egen standard på området.