En sertifisering iht. ISO 20000 forenkler bruken av ITIL (Informasjon Technology Infrastructure Library) og hjelper leverandører av IT-tjenester å øke kvaliteten på leveringen, både til interne og eksterne kunder.

ISO 20000-1 er den første internasjonale standarden for planlegging, styring og kontroll av IT-tjenester (IT Service Management). Den retter seg mot organisasjoner som leverer IT-tjenester, f.eks. infrastruktur eller applikasjonssupport, eksternt og internt og gir både en overordnet struktur og konkrete verktøy for stadig å forbedre tjenesteleveringen. Standarden er dessuten tilpasset til og helt kompatibel med ITIL (Informasjon Technology Infrastructure Library) og forenkler betydelig bruken av denne.

For organisasjoner som leverer IT-tjenester, er ISO 20000 en utmerket støtte for å evaluere leverandører. Den angir tydelige krav som skal stilles til en tjenesteleverandør for å skape nytte både for kunden og for tjenesteleverandøren. Den som velger en sertifisert leverandør, kan være trygg på at den leverandøren arbeider aktivt med stadig å forbedre virksomheten og leveringen.

Intertek har på en smidig og kostnadseffektiv måte hjulpet bedrifter rundt om i verden med å sertifisere seg iht. ISO 20000 i mange år. Vi tilbyr mer enn bare et sertifikat: Vi gir kundene våre de verktøyene som trengs for å håndtere og utvikle leveringen av IT-tjenester på en effektiv måte.

Fordeler med ISO 20000-sertifisering:

  • Definisjon av de nødvendige prosessene deres for å kunne tilby en pålitelig levering av IT-tjenester.
  • Det skapes en prosessorientert tilnærming for å skape, implementere, drive, overvåke, granske, opprettholde og forbedre.
  • Dere forebygger kritiske forretningsrisikoer ved å identifisere, håndtere og dempe risikoer som påvirker virksomheten og forsyningskjeden.
  • Dere får en mer proaktiv risikominimering og en raskere gjenoppretting etter et angrep.
  • Dere får praktiske verktøy og planer for effektivitet, risikominimering og kontinuitetshåndtering.
  • Dere styrker både tilliten og varemerket med kvalitetssatsningen.
  • Dere får et felles språk med kunder, leverandører og interessenter.

Integrerte revisjoner

Hvis dere planlegger å sertifisere dere iht. flere forskjellige ISO-standarder, anbefaler vi integrerte revisjoner. Integrerte revisjoner innebærer at vi ser på prosessene i alle sertifiserte områder samtidig. Når forskjellige mål føres sammen, ser man tydelig koblingene og hvordan de relaterer til hverandre, noe som er kostnadseffektivt samtidig som det utvikler virksomheten.

Trenger du hjelp eller har du et spørsmål?

Markedsfør sertifiseringen

Markedsfør sertifiseringen deres og styrk bedriftens merkevare. Med Markedsføringsguiden får dere tips og råd om hvordan dere kan markedsføre sertifiseringen deres. Her beskriver vi også ulike begreper og retningslinjer.